شب بیست و نهم
۱ تیر
رمضان [۱۴۳۸ - ۱۳۹۶]
استان فارس، شهرستان نورآباد
بحث شماره ۲۹:
▪️حکمت بیست و یکم نهج البلاغه:
متن حدیث:
《وَ قَالَ ع لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى.》
ما را حقى است اگر دادند- بستانيم و مطلوب است- و گرنه ترك شتران سوار شويم و برانيم هر چند شبروى به درازا كشد. [و اين از سخنان لطيف و فصيح است و معنى آن اين است كه اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهيم بود چنانكه رديف شتر سوار بر سرين شتر نشيند، چون بنده و اسير و مانند آن.]
🔹مقدمه:
مطلب اول
حق چیست؟ مراد از حق چیست؟
ما در عرف خودمان چیزهایی را ازش تعبیر به حق می کنیم
و چیزهایی را تعبیر به ملک می کنیم.
حق غیر از ملک است. مثلا اگر کسی زود به نماز بیاید و به جایی بنشیند ولی کسی دیگر بیاید و به او بگوید که می خواهد آنجا بنشیند؛ اون مکان حق فرد است ولی ملک او نیست.
و ملک غیر از حق است.
وسیله ای را خریدید شد ملک شما، شاید حق شما نباشد.
و گاهی ممکن است حق با ملک هم یکی باشد.
حق با ملک تفاوت دارد.
به زبان فارسی معنای روان حق: عبارت است از یک امتیازی که این امتیاز را دیگری ندارد.
حقوق
۲. حقوق قراردادی: مثلا جنسی را می خریم با فروشنده شرطی می گذاریم که تا یک هفته می توانیم جنس را برگردانیم.
۲. حقوق اجتماعی: مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. حق عبور از چراغ سبز.
۳. از ناحیه خدا قرار داده شده است: این حقوق یا برای شخص خاص یا برای جامعه و افراد اطراف خود.
حق: عبارت است از یک امتیازی که این امتیاز را دیگری ندارد.
🔸شرح روایت:
اینکه امیر المومنین علی علیه السلام میفرمایند: لنا حق ... منظور از این مطلب
♦️زمان گفتن، این سخن را کجا بیان کردند:
۱. روز ثقیفه.
۲. قصه ی شورا که با عثمان ملعون بیعت شد.
این حق کدام مورد از حقوق است؟ قراردادی است؟ اجتماعی است؟ یا نه حق الله است.
قرائتی و علماء اهل سنت و اینکه امامت آخر حق الله است ...
حقی که رسول اکرم صل الله علیه و آله از طرف خدا در غدیر خم ابلاغ نمود.
غدیری که در میان ۱۲۰ هزار جمعیت، حج گذاشتند و در حال برگشتند. پیامبر خدا بالای منبر قرار گرفت.
غدیری که ۷۰ روز به از دنیا رفتن رسول اکرم (ص) بوده که خبر از مرگ خودش می دهد.
《الست اولا بکم من انفسکم: قالوا یا رسول الله... النبی اولی بالمومنین من انفسهم.》
حسان بن ثابت انصاری: میگوید من میتوانم این داستان را به شعر در آورم
يناديهم يوم الغدير نبيهم
بخم و أسمع بالرسول مناديا
فقال فمن مولاكم و وليكم
فقالوا و لم يبدوا هناك التعاديا
إلهك مولانا و أنت ولينا
و لم تر منا في المقالة عاصيا
فقال له قم يا علي فإنني
رضيتك من بعدي إماما و هاديا
فمن كنت مولاه فهذا وليه
فكونوا له أنصار صدق مواليا
هناك دعا اللهم وال وليه
و كن للذي عادى عليا معاديا
رسول اکرم صل الله علیه و آله فرمود بیایید با علی بیعت کنید.
⭕️مردم نادان بعد از ۷۰ روز فراموش کردند.
.