حجت الاسلام سید مهدی خضری

۱۰ خرداد ۱۳۹۷ 1008 0 نظر

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خضری شب میلاد امام حسن مجتبی 

 

اگر بخواهیم وجود نازنین سبط النبی کریم اهل بیت را توصیف کنیم چاره ای نداریم جر اینکه از منظر اهل بیت ورسول خداصلوات الله علیه دریای بیکران حضرت امام مجتبی را ببینیم

چون عقل ما وزبان ما از فهم وتوصیف این انسان پر عظمت عاجزاست

 

یکی از عمیق ترین بلندترین ورساترین عبارات در وصف امام حسن علیه السلام  عبارتی  خاتم انبیااست که  در یک جمله  امام مجتبی را توصیف کردند

حضرت رسول اعظم می فرمایند

 

لو کان العقل لرجلا لکان الحسن

 

 

یعنی اگر بخواهید کسی به حقیقت عقل پی ببرد باید معرفت حسنیه پیدا کند این عبارت از یک طرف معرفی امام حسن است چون انبیا بعد از کمال عقل به عشق می رسیدند

واز یک طرف تعریف عقل است با این عبارت حضرت از عقل تعریف کرده چون مردم حقیقت عقل را نمی شناسند

 

نه اینکه عقل در نزد ما نامانوس است بلکه کلمه عقل در قاموس عرفان ودر محیط هیآت بار منفی دارد

مثلا در هیآت زمزمه می کنیم

منم يه روز عاقل بودم

 

عشق تو مجنونم كرد

 

ز شهر عقل و عاقلا

 

يكباره بيرونم كرد

 

 

 

 

اگر حضرت می فرمود لوکان العشق رجلا لکان الحسن

 

همه کیف می کردند

 

مشکل ما این است که زیبارترین وباارزش ترین عبارات را خراب می کنیم استاد خراب کردن الفاظ هستیم وکامه عقل از آن کلمات است

 

یک هیاتی در تربیت هیاتی می آموزد که یاباید عاقل باشد یا عاشق

 

یاد می گیره که عقل توان درک احساسات وعشق او را ندارد

 

به این باور میرسه که کربلا یک حرکت عاشقانه بود

وعقل آن را درک نمی کند

 

باوردارم که حاکم مطلق هیات عشق نه عقل

 

آن بلای که سر عقل آمد این بود که برخی برای منفعت طلبی جزیی نگری وتوجیه گری وامثال این معانی دنبال یک لفظ بودند پس اسم عقل را براین معانی گذاشتند

 

اما معصومین نسبت به این الفاظ حساس بودند واجازه جابجایی این الفاظ را نمی دادند

مثلا

 

روایت است که در کتاب معانی الاخبار شیخ صدوق باب معنی عقل صفحه 239 وجود دارد :

 

 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ قَالَ تِلْكَ النَّكْرَاءُ تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِعَقْلٍ .

 

ترجمه : محمّد بن عبد الجبّار از بعض روات مرفوعا تا امام صادق عليه السّلام روايت‏ نموده گفت: به آن حضرت عرض كردم: «عقل» چيست؟ فرمود: چيزى است كه بوسيله آن خداى بخشنده پرستش شود، و بهشت بدست آيد، آن شخص گفت: عرضه داشتم: پس آنچه معاويه داشت چيست؟ فرمود: آن زيركى در نيرنگ است آن رندى و بدانديشى است، همانند خرد است ولى خرد نيست. 

 

مهمترین ویژگی عقل آن است که کاملا تسلیم امر مولا باشد واگر نبود عقل نیست

 

 

خیلی ها تقکر را همان تعقل می دانند در حالیکه بین این دو تفاوت وجود داره آیت الله جوادی آملی در این باره می فرمایند

تفکر هم دینی دارد وهم غیر دینی اما تعقل فقط دینی است چون

ممکن نیست یک عاقل متدین نباشد زیرا عقل آن است که هم در بخش اندیشه و نظر زانوهای وهم و خیال سرکش را عقال کند هم در بخش عمل زانوهای سرکش شهوت و غضب را عقال کند عقال آن زانوبند است شتر سرکش را عرب عقال می‌کرد یعنی زانوهای او را محکم می‌بست که سرکشی نکند عقل را هم که عقل گفتند برای آن است که طغیان وهم و خیال را در بخش اندیشه تعدیل می‌کند طغیان شهوت و غضب را در بخش عمل تنظیم می‌کند انسان یک کارش اندیشیدن و فهمیدن است

 

اگر کسی پرفسور فیزیک بود استاد عرفان نظری بود

اما نتوانست نفسس را کنترل کند عاقل نیست

 

عقل ان قدرتی است که هم نقشه را می خواند وهم

سرعت م یدهد سرعت را کم می کند

 

 راه پیشگیری از حوادثی مثل حادثه مدرسه غرب تهران

اجرای سند 20 30 نیست بلکه عقال زدن بر نفس سر کش است واستفاده از آدمهای عاقل در نظام آموزشی نه بهره مندی از هوسرانان افسار گریخته ،افرادی که دامن تعلیم وتربیت کشور را لکه دار می کنند 

 

راه پیشگیری ازاین  جنایات حیا افزایی است نه حیا سوزی

در ایام ولادت سبط النبی وسید جوانان اهل بهشت تاسی می کنیم به مولایمان امام حسن علیه السلام که در دوران نوجوانی با لباس همراه برادر وارد آب فرات شد وفردی گفت چرا بالباس وارد آب می شوید لباس شما خراب می شود حضرت پاسخ دادند آگر لباسم خراب شود بهتر از این است که حیایم خراب بشود

 

امروز شیطان صفتان تاریک فکر می خواهند به بهانه اگاهی افزایی ،حیا سوزی کنند

 

 

از نگاه اهل بیت عاقل شدن مهمتر از عابد شدن است

روایت

 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعَاقِلِ‏.أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ  وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمَّتِهِ وَ مَا يُضْمِرُ النَّبِيُّ ص فِي نَفْسِهِ أَفْضَلُ مِنِ اجْتِهَادِ الْمُجْتَهِدِينَ وَ مَا أَدَّى الْعَبْدُ فَرَائِضَ اللَّهِ حَتَّى عَقَلَ عَنْهُ وَ لَا بَلَغَ جَمِيعُ الْعَابِدِينَ فِي فَضْلِ عِبَادَتِهِمْ مَا بَلَغَ الْعَاقِلُ وَ الْعُقَلَاءُ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- وَ مَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ

 

 

چون اگر عقل کسی ضعیف باشد تمام زحمات خود را از دست می دهد سرمایه معنوی را نابود م یکند سی شب می رود مناجات بعد سی شب تمام اندوخته خود را از بین می بردبا یک فحش بایک نگاه نامربوط واین یعنی بی عقلی

 

از منظر اهل بیت جامعه آرمانی هم جامعه صرف عبادت وذکر نیست بلکه جامعه عقلانی جامعه مهدی یک جامعه عقلانی است

 

 

21- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِي شَيْبَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ.

 

 

در دوران ظهور همه قوا ی درونی .بیرونی تحت کنترل عقل در می اید

 

لذا سبک وروش زندگی دردوران ظهور سبک زندگی عاقلانه است 

 

مثلا  در آن دوران دوستان  دست تو جیب هم می کنند(رمز دوم کارت همدیگر را می دانند) واز اموال هم استفاده می کنند بدون اینکه کسی ناراحت بشود چون عاقل نیاز دیگران را نیاز خود می داند ودرد دیگران را درد خود

 

گزارش 0
برای ارسال نظر وارد شوید و یا ثبت نام کنید.

comments نظرات

هنوز نظری ارسال نشده است.
جدیدترین محبوب ترین داغ ترین
تمام حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به حجت الاسلام سید مهدی خضری می باشد.