وارث: مراسم عزاداری شب بیست و ششم ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام تاج لنگرودی و مداحی حاج محسن فرشچی(پیش منبر) و حاج محسن مرادی در هیئت بیت الزینب سلام الله علیها برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام تاج لنگرودی را می خوانید:
اوصافی که خداوند متعال به طور مستقیم و غیر مستقیم برای پیامبر صليالله عليه وآله مطرح کردند صفت عبد بودن و شاهد و مبشر و نظیر بودن از جمله صفات حضرت است. اطاعت از پیامبر اکرم صليالله عليه وآله اطاعت از خداوند است.
در آیه 6 سوره احزاب چند مطلب یبان شده است، اولین مطلبی که آمده، یکی از امتیازات پیامبر صليالله عليه وآله به حساب می آید، خداوند متعال می فرمایند:«النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا » یعنی پیامبر صلیاللهعلیهوآله بر مومنین اولویت دارد، یعنی پیامبر صلیاللهعلیهوآله از خودشان بر خودشان سزاوارتر است. معنی اولویت چیست؟ با چند مثال تفهیمش می کنیم. فرض کنید من کارگری با درآمد محدود هستم که نمی توانم سر برج را به انتهایش برسانم، نمی توانم پس اندازی کنم، شب عید شده و آخر سال است و فرزندان کوچکی دارم که لباس هایشان کهنه شده و محل کارم به عنوان عیدی به من خرجی می دهد و وامی هم می گیرم تا برای فرزندانم لباس تهیه کنم. چون واجب است برای خرید می رویم، کودکی سه ساله دارم که در ویترین مغازه اسباب بازی فروشی یک آدم آهنی می بیند و همان جا می ایستد و شروع به اصرار می کند که این آدم آهنی را برایم بخر. قیمت آن هم به اندازه کل لباس هایی است که می خواهم برایش بخرم و ریالی هم اضافه ندارم که در مسیر رفت و آمد پفکی بخرم و دست کودکانم بدهم، اصرار می کند و گریه می کند و پاهایش را بر زمین می کوبد، متوجه نیست و رشد عقلی ندارد و می گوید: من لباس نمی خواهم و لباسی که بر تن دارم مناسب است در حالی که لباسش کهنه و پاره است و فقط اصرار به خرید اسباب بازی دارد، در اینجا سزاوار است که پدر تصمیم بگیرد چون کودک به رشد عقلی نرسیده است، اطرافیان هم به پدر می گویند به اشک هایش اهمیت نده و لباس را برایش بخر، اولویت برای تصمیم گیری این فرزند با پدرش است.
انسان تا بخواهد خود را بشناسد و تا بخواهد از شناخت خودش به شناخت خداوند برسد، راه و چاه را پیدا کند سه برابر این عمری که دارد هم کفاف نمی دهد. خداوند شخصی را که مسیر را می شناسد را فرستاده و این لطفی است از جانب او. آدرس خیر و شر و آدرس صواب و عقاب و آدرس کمال را او می داند، اگر تو کمال گرا هستی و می خواهی این مسیر را طی کنی او سزاوارتر است به تو که مسیر را نشانت دهد، گاهی می خواهی هر طور که باب میلت است زندگی کنی، برو و راحت باش ولی زمانی که دنبال سعادت و کمال و خداوند هستی راه این است و پیامبر صلیاللهعلیهوآله باید نشانت دهد، هر وقت سر دو راهی ماندی و فکری به ذهن خودت رسیده و میبینی که با راهی که پیامبر صلیاللهعلیهوآله نشانت داده است متفاوت است، خداوند در آیه 6 سوره احزاب می فرماید: اولویت با اوست.
واقعه غدیر در عالم اسلام و تشیع یک واقعه سرنوشت ساز است، اگر ما برای عاشورا دهه می گیریم، برای غدیر هم دهه بگیریم حق است و ابعاد گسترده آن برایمان روشن شود، چه سنی و چه شیعه واقعه غدیر را نقل می کنند و به طور مشترک می گویند: که حضرت فرمود: " من کنت مولا فهذا علی مولاه" این جمله مورد نقل شیعه و سنی است. در مورد با این واقعه کتاب های زیادی نوشتند و مناظره های زیادی برپا کردند. بحث های زیادی کردند در این باب که کلمه " مولا، ولی " کثیرالمعنا است. ما در فارسی هم داریم لغاتی که چندین معنا دارد. گاهی در عرب یک لغت تا 40 معنی می تواند داشته باشد مثلاً لغت " عین " که یکی از معانیش چشم است در عرب 40 معنی برایش شمارش کردند. کتاب لغتی است به نام " تاج العروس " که تقریباً 20 معنی برای ولی شمرده است. یکی از معانی رایج آن دوستی و دوست داشتن است.
حضرت در غدیر پس از پرسیدن سوالش و زمانی که مردم پاسخ مثبت دادند و تنور آماده شد حضرت نان را چسباند و فرمود: " من کنت مولاه فهذا علی مولاه " ؛ در چنین لحظه و موقعیتی نوزده معنای دیگر ولایت به ذهن نمی رسد و به طور یقین جواب سوال با سوالش باید هماهنگی داشته باشد و دارد. همین آیه که حضرت فرمود باعث می شود که ما امامان را در جایگاه پیامبر صلیاللهعلیهوآله بدانیم و کلام و امرشان و نهی هایی که کردند را از جانب پیامبر صلیاللهعلیهوآله و قرآن ببینیم.
در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج محسن مرادی به روضه خوانی و سینه زنی پرداخت.