حجت الاسلام پناهیان

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ 1847 0 نظر

 

خلاصه سخنران استاد پناهیان

 

🔻یکی از موضوعات بسیار مهم در تحلیل سیاسی تاریخ که برای این جامعه و هر جامعه دیگری می شود از آن درس گرفت این است که لازم نبود مردم مدینه اقدامات بسیار بزرگی انجام بدهند تا این مظلومیت بر علی ابن ابی طالب (ع) تحمیل نشود.

لازم نبود جهاد کنند، کشته بشوند. صحنه مثل صحنه کربلا نبود.

 

🔻ما وقتی مظلومیت ائمه هدی (ع) را می بینیم می رویم سراغ اینکه آیا کسانی بودند که در راه دین و ولی خدا مردانه بایستند، از جان خود بگذرند؟

 

 خیلی از اوقات آغاز فتنه ها از سکوت نابجاست. آغاز گرفتاری ها و مظلومیت ها از عدم نصرت است. نه بحث خیانت است، به معنای اینکه همه بخواهند از دم به شدت خائنانه رفتار بکنند یا جهالت و عناد داشته باشند. نه این نبود. هیچ وقت حتی در کربلا هم این گونه نبود.

 

🔻در انقلاب اسلامی هم می بینید با اینکه همه ما در متن ماجرا بودیم نمی توانیم چیزهایی را درست باور کنیم، درست تحلیل و تعریف کنیم.

 

آغاز بدبختی یک جامعه این نیست که تعداد فراوانی خائن  یا جاهل وجود دارد.یا اینکه به تعداد فراوانی مجاهد فی سبیل الله نیاز است، که طبیعتا به این سادگی هم این همه به دست نمی آید پس جامعه بدبخت است. نه.

 

🔻اگر بناست جلوی فتنه گرفته شود با چند اقدام ساده جلوی آن گرفته می شود. و اگر بناست فتنه ای پا بگیرد با چند اقدام ساده پا می گیرد. در مورد خوشبختی و بدبختی جامعه هم همین طور است.

 این را چطور می توان تحلیل کرد؟ بله. ما مفهوم جهاد در راه خدا، شهادت و هجرت را داریم. و همه افراد را براساس قرآن بخواهیم تیپ شناسی هم بکنیم، منافق و مومن و کافر داریم ولی عرصه حیات اجتماعی، بدبختی یا سعادتشون وابسته به یک سری اقدامات ساده است.

 

🔻 وقتی آن چند اقدام ساده به خوبی صورت نمی گیرد خدا غضب می کند.

بنده بعید می دانم مردمی که ۹ دی بیرون آمدند، غسل شهادت کرده باشند.

 

 شب قبلش وصیت نامه نوشته باشند و سحر مناجات کرده باشند و شهدا به خواب و رویای صادقانه شان رفته باشد و فرشته ها به آنها وحی نازل کرده باشند. خیر. یک کار خیلی ساده کردند. برای همیشه در تاریخ ثبت شد.

 

🔻خون ۲۰۰ هزار شهید پایمال نشد. این جریانِ مقدمه سازی برای ظهور حضرت (عج) مختل نشد. و بعد اعدام ها و فجایع خطرناکی مثل سوریه و عراق اینجا انجام نشد. خیلی این کشور ویران و نابود نشد. یک کار خیلی ساده کردند.

 

🔻در ۲۲ بهمن سال ۵۷ هم همینطور. من دانش آموز مقطع راهنمایی بودم.

پدرم هم روحانی بود، ممنوع المنبرش کرده بودند. روحانی های دیگر با پدرم جلسه می گرفتند. می شنیدم حتی یک بار یک مدت قبل پیروزی انقلاب تلاش کردند با فلسطین اشغالی تماس بگیرند. خیلی از تظاهرات را می دیدیم. دهه فجر و ۱۹ بهمن و ۲۱ بهمن را می دیدیم.

 

🔻 ۲۱ بهمن چطور به ۲۲ بهمن تبدیل شد؟ حکومت نظامی اعلام شد. مردم قتل عام حکومت نظامی یادشان هست. خبرگزاری های خارجی بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ شهید زدند.

 

 در زمان حکومت نظامی امام چه کردند؟ یک کار خیلی ساده. گفتند مردم خانه نروند. یک عصر تا آخر شب کسی خانه نرفت. درگیری های هم بعضی جاها شد اما تمام شد. الان شاید خیلی تبلیغات راجع به پیروزی انقلاب بشنوید.

 

🔻بسیاری از این فیلم هایی که نشان می دهند ما یک درصدش را هم در تهران ندیدیم. مثلا از ۱۰۰۰ خیابان، در ۳ یا ۴ خیابان تیراندازی بود. همه جا این طور نشد.

اساسا کارهای بزرگ همین است.

در عرصه ی نظامی نه، در عرصه ی سیاسی. قدرت سیاسی حضور به موقع، اعلام موضع به موقع، حرکت سیاسی به موقع توسط نخبگان خیلی قدرت بالایی ست.

بعدها در تاریخ ثبت خواهند کرد چقدر از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به عهده حوزه علمیه است که اعتراض به شیوه لیبرالی کشور نکردند.

الان خود را نشان نمی دهد. یک حرکت به موقع. همه با هم یک صدا بگویند.

 

🔻غربی ها خودشان با تفکر لیبرالی به شکست خوردند، برای ما که اصلا خوب نیست. غربی ها نسخه لیبرالی را به اضافه ی جنگ و تجاوز و غارتگری به پیروزی رسیدند. مثل آدم که ننشستند آن گوشه و با کارخانه گری به پیروزی رسیده باشند. چنین چیزی نیست.

 از اول کارشان را با خونریزی و جنگ پیش بردند. ما نمی توانیم این طور پیش برویم. برای این که آن قدرتی که با وحشی گری به دست آوردند را بتوانند با علم ادامه بدهند زحمت کشیدند. ولی در اینکه وحشی بودند و با وحشی گری شروع کردند، شکی نیست. ما یک مدل دیگر می خواهیم.

 

🔸تفکر لیبرالی سالهاست این کشور را زمینگیر کرده است.

 هیچ دولتی از این تفکر فاصله نگرفته است. تفکر دیگری لازم داریم. به تولید دانش نیاز است.

 

🔻حضرت علی (ع) خودشان در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه وقتی دیدند مردم از دست معاویه به ستوه آمده اند و کشته ها زیاد شده، فرمودند: اگر توهین باطل بود اینجوری نمی شد.

اگر از روز اول مردم یا نخبگان جامعه وقتی باطلی را می دیدند، توهینش می کردند، توهین نه فحش دادن، غلط بودنش را بیان می کردند و می گفتند این کار درست نیست. همین. نه اینکه بخواهند از جان گذشتگی کنند. کار به اینجا نمی کشید. و اگر یک عده ای بلند می شدند و می گفتند ما اعتراض داریم. همین تعداد هم نبودند.

 

یکی از دلایلی که در روضه ها می سوزیم این نیست که همه جنایت کار بودند. نه.

 

 یک اقدام ساده می توانست نگذارد آتش جلوی در خانه حضرت زهرا (س) روشن شود.

 

در زندگی فردی ما هم همینطور است.

 

انتظار خداوند از ما زیاد نیست. هر چقدر عقب ماندگی داریم به خاطر کارهای ساده ای بوده که می توانستیم انجام بدهیم و ندادیم. خدا از ما قهرمان نمی خواهد. آنجایی که می توانی یک سری کارهای خوب را انجام بده و کارهای بد را ترک کن.

🔸🔸🔸🔸🔸


صوت : فاطمیه 96 - هیأت شهدای گمنام

گزارش 0
برای ارسال نظر وارد شوید و یا ثبت نام کنید.

comments نظرات

هنوز نظری ارسال نشده است.
جدیدترین محبوب ترین داغ ترین
تمام حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به حجت الاسلام پناهیان می باشد.