به نام خداوند بخشنده و مهربان
خلاصه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی
پس از سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
قبل از بررسی کربلا باید ابتدا عوامل آن شناخته شود. از عوامل آن می توان به دوری از ولایت نام برد. اینکه غربت امام را می دیدند اما یاری نمی کردند و نداشتن بصیرت
شخصی برای کشتن امام وارد قتلگاه شد؛ امام نگاهی به او کردند و فرمودند تو قاتل من نیستی، با لطمه زدن بر من خود را جهنمی نکن. بر خود لرزید و شمشیر از دستش افتاد و گفت دلسوز من هستی در حالی که برای قتل تو آمدم؟ از گودی بیرون آمد و قصد کشتن عمر بن سعد را کرد که او را دوره کردند و به شهادت رساندند
هنگامی که تیر حرمله ی ملعون بر سینه ی امام نشست حضرت نتوانستند آن را از سینه خارج کنند لذا از پشت بیرون کشیدند. در آن لحظه ناله ای زدند و فرمودند قتلنی فلان و فلان (مرا فلانی و فلانی کشتند)
رهبر انقلاب فرمودند مبادا به اسم روشنفکری از خواندن مقاتل غافل شوید. مقاتل را بخوانید، مستدل بخوانید، معقول بخوانید. جوهر کربلا این سه هستند: عقلانیت، حماسه و عزت، عاطفه و عشق. بالاترین نکات اخلاق در مقاتل هست
با خواندن روضه ها از دل آنها جلوه های دیگری نمایان می شود که به ظاهر در آن نیست اما با تأمل در آن یافت می شوند. مثل اینکه نقل است عصر عاشورا خیام آل الله را به آتش کشیدند. آیا خیمه ی دارالحرب که امام اجساد کشته شدگان را به آنجا می آوردند هم در آتش سوخت؟ اگر چنین باشد پیکر شهدا چه شد؟... و اگر اجساد شهدا در آتش نسوخت، چه کسی جز نوامیس امام و زنان کاروان آنها را جابجا کردند؟..
قتل یعنی کشتن و ذبح یعنی زنده زنده سر بریدن. تنها دو نفر در کربلا ذبح شدند. اول حضرت علی اصغر علیه السلام و دوم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
هبه دادن جزئی از دارایی و بذل، بخشیدن تمام هستی است. امام حسین علیه السلام همه ی هستی اش را داد تا بندگان از گمراهی بیرون بیایند
امام حسین علیه السلام در شب آخر عمر مبارکشان به حضرت عباس علیه السلام فرمودند از دشمن وقت بگیر تا کمی نماز بخوانیم و با خدا رازونیاز کنیم. آیا می شود کسی خود را شیعه و عاشق امامی بداند که فرمود عاشق نمازم و نسبت به نماز کاهل باشد؟
معصوم علیه السلام فرمودند کونوا لنا زینا یعنی برای ما زینت باشید. باید با اخلاق خوش، تحمل مخالف و رفتار خوش برای اهل بیت آبرو خرید نه آنکه با بددهنی و بی اخلاقی آبرو ببریم
بنا به تأکید رهبری، باید بر اشتراکات تکیه کرد نه آنکه به اختلافات دامن بزنیم
شبهه ای مبنی بر ازدواج حضرت أم کلثوم سلام الله علیها با عمر بن خطاب از سوی وهابیون مطرح است که آیة الله مرعشی نجفی رحمة الله به زیبایی به آن پاسخ داده اند:
أسماء بنت عمیس در واپسین روزهای عمر ابوبکر از او صاحب دختری شد که نام او را أم کلثوم گزاردند. پس از مرگ ابوبکر، أسماء بنت عمیس رو به خانه ی أمیرالمؤنین آورد و فرزندش نیز در خانه ی حضرت علی علیه السلام پرورش یافت به طوری که او را به جای أم کلثوم بنت ابوبکر، أم کلثوم بنت علی می خواندند. این شخص بود که به تزویج عمر بن خطاب درآمد. نه حضرت أم کلثوم سلام الله علیها دخت گرامی حضرت امیر و حضرت زهرا سلام الله علیها.
نقل است امام حسن علیه السلام بر دو میت یک نماز خواند که این مبنای فقهی بعضی فقهاست. در این واقعه آن دو میت زید بن عمر و أم کلثوم همسر عمر و دختر أسماء بنت عمیس و ابوبکر بود
از دیگر دلایل می توان به نقل تاریخ از حضور حضرت أم کلثوم سلام الله علیها در کربلا از جمله بازگشت بی سوار ذوالجناح، غارت خیام و اشعار ایشان در این باره اشاره کرد
همچنین گفتگوی حضرت أم کلثوم سلام الله علیها با ابن ملجم مرادی ملعون بعد از ضربت خوردن پدر بزرگوارشان حضرت علی علیه السلام
و دلایل دیگر که نشاندهنده ی متفاوت بودن و تمایز داشتن حضرت أم کلثوم سلام الله دخت گرامی حضرت علی و فاطمه علیهم السلام و أم کلثوم همسر عمر