مصاحبه با خادم الحسین کربلایی غلامرضا نیکوسرشت
تاریخچه تاسیس هیات فرهنگی و مذهبی حضرت یوسف زهرا(عج)
شهرستان خرم آباد
برنامه ها و راهبردها
بسم الله الرحمن الرحیم
مصاحبه :
زندگینامه و مشخصات فردی مسئول هیات فرهنگی و مذهبی حضرت یوسف زهرا عج
لطفا خودتان را معرفی نمایید.
من غم و مهر حسین با شیر از مادر گرفتم روز اول که آمدم دستور تا آخر گرفتم
بر مشام جان زدم یک قطره از عطر حسین سبقت از مشک و گلاب و نافه و عنبر گرفتم
اینجانب غلامرضا نیکوسرشت در بهمن ماه سال 55 متولدشدم.در نوجوانی با کتاب های مذهبی آشنا شدم و در عنفوان جوانی شیفته مطالب منقول و مکتوب استاد شهید آیه الله عبدالحسین دستغیب (ره) شدم .
و در دوران دبیرستان شروع به مطالعه کتب شاگردان و مرتبطین با علامه دهر آیه الله سید علی قاضی ره نمودم مثل کتاب روح مجرد علامه محمد حسین حسینی طهرانی ...
چگونگی تشکیل هیات فرهنگی و مذهبی حضرت یوسف زهرا عج
سالها با دوستان مذهبیهم بحث بودیم اما دیدم این علم به فرموده امام خمینی (ره) «علم حجاب اکبر است»چون عمل در پی نداشت، راهمان از دوستمان جدا شد.آقا امیر المومنین (ع) در حدیثی می فرماید:
"العلم مقرونٌ بالعمل؛ فمن عَلِمَ عَمِلَ؛ والعلمُ یَهتِفُ بِالعَمَلِ فَان اجابَهُ والَّا ارتَحَلَ عَنهُ"
علم و عمل پیوندی نزدیک دارند؛ کسی که دانست باید به آن عمل کند؛ چرا که علم عمل را فرا می خواند، اگر پاسخش داد می ماند وگرنه کوچ می کند (حکمت 366)
به سراغ دوستانم در مسجد الاقصی کوی فلسطین رفتم و به رفقا پیشنهاد تاسیس هیاتی مذهبی با رویکرد نو را مطرح کردم با اینکه سن اکثر دوستان در آن زمان (1378) کم بود ولی همتشان بلند و دیدشان وسیع بود .برادران کربلایی امین مرادی،اصغر منصوری،رضا ولی زاده،نعمت ملازاده، مصطفی مرادی،کربلایی مجید کیانی،محسن معتمدی،امین سگوند،حسن رضا مختوایی، کرمرضا مختوایی،مسعود ملکشاهی،اسد یاراحمدی،مصطفی فرهادی،محمدحسین میرفاطمی،حبیب معمر،شهید محمد هدایتی و صادق ساکی، بهزاد ساکی...
اولین هیات فرهنگی و مذهبی را در استان لرستان به ثبت رساندیم هرچند که در بدو امر واژه " فرهنگی و مذهبی" مورد مخالفت سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت اما... همین امر باعث شد که نتایج کار شامل خلاقیت و نوآوری های فرهنگی و مذهبی هیات حضرت یوسف زهرا عج موجب شد که دیگر هیات های مذهبی رغبت پیداکردند در فضای گسترده تری به فعالیت و تکاپو بپردازندو قبل نام هیاتشان واژه فرهنگی و مذهبی را اضافه کنند.
لازم به ذکر است در ابتدای تشکیل هیات ، برای راهبرد فکری و عملی فعالیتمان از فرمایشات و نصایح استاد سید رسول سید آقایی استفاده شد. جا دارد قدردان این خادم اهل بیت علیهم السلام باشیم .
عمده فعالیت یک هیات فرهنگی- مذهبی چه می تواند باشد؟
واژها و اسم ها بیانگر مفاهیم می باشند. زمانی که واژه هیات فرهنگی- مذهبی به چشم میخورد نشانگر حیطه فعالیت مجموعه است. گستره ی فعالیت هیات علاوه بر تعاریف می توان با طرحهای خلاق و نوآوری رشد و پویایی داشته باشد.کار یک هیات مذهبی در وهله ی اول احیا حیات معنوی و در فرد و سپس جامعه پیرامون خود است . که این کار به انحاء گوناگون میتواند شکل گیرد از قبیل:
1-مراسمات جمعی ارتباط با خدا(ادعیه ، مناجات،مولودی و عزاداری)
2- ترویج فرهنگ قرآنی که شامل روخوانی قرآن و تدبر درآیات میشود.
3-ترویج احکام و شرایع دین بوسیله سخنران در محافل مذهبی و انتقال بوسیله مستمعین و افراد مذهبی به جامعه
4-تشکیل اتاق فکر، جلسات عمومی جهت پرسش و پاسخ مذهبی و رفع شبهات موجود جامعه .که خود میتواند زیر بنای اعتقادی هیئات را شکل ببخشد.
5-انتقال فرهنگ و منش مذهبی ازبطن هیات به زندگی عادی و اجتماعی
6-ارتباط و همکاری با نهادها وادارات و دیگر فعالان مذهبی و فرهنگی
برنامه های کلی هیات فرهنگی و مذهبی حضرت یوسف زهرا (عج) و مراسماتش بیان نمایید
کلا در فعالیتهای هیات ملاک کیفیت بوده است نه کمیت ، خدا در قرآن کریم می فرماید: وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا
...و هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است(مائده 32)
برنامه ای هیات به دوشکل ثابت در طول سال و مقطعی می باشد
برنامه های مقطعی :
1- برگزاری محافل قرآنی با حضور قارایان بین المللی و کشوری
2-دعوت از سخنرانان و مداحان مطرح کشور
3- جلسات دیدار باحضور مقامات کشوری و لشگری
4-برگزاری مسابقات فرهنگی ،مذهبی، ورزشی و اردوهای سیاحتی و زیارتی
5-شرکت در راهپیمایی های ملی و مذهبی و مسائل سیاسی خاص
6-ترویج فرهنگ ازدواج اسلامی (برگزاری جلسات بحث و گفتگو پیرامون ازدواج اسلامی،...)
7-شعار وقطعه نویسی(دیواری) هنری و مذهبی در سطح شهرستان و نشر محصولات فرهنگی مانند انتشار نشریه سحرگاه، و چاپ وصیت نامه حضرت امیرالمومنین ع و ...
8-تشویق جوانان به تحصیل در علوم دانشگاهی و حوزوی که نتیجه آن تحصیلات عالیه اعضای هیات و بیش از ده طلبه حوزه علمیه می باشد.
6-دیدار با خانواده های شهداء
7-برگزاری نمایشگاهای مختلف با همکاری پایگاه شهید دکترچمران
8- شب شعر مذهبی و انقلابی
برنامه های ثابت :
1- مراسم سخنرانی ومداحی دوشنبه شبها
2- دعای ندبه
2- جلسه قرائت قرآن یکشنبه شبها(سیار)
3- جلسه حلقه معرفت(پرسش وپاسخ و رفع شبهات ) و دوره ختم نهج البلاغه هرجمعه بعد از نماز مغرب وعشا می باشد که به جرات میتوان گفت پایه دار ترین اتاق فکر فعال و قدیمی در سطح شهر خرم آبادمی باشد .درتاسیس سال1382شدو ارتباط مستمر با حلقه صالحین پایگاه بسیج شهیددکتر چمران دارد.
4- شناسایی و کمک به خانواده های تهی دست(بیش از 50 خانوار) در ایام خاص زیر نظر کربلایی امین مرادی
5- کوهنوردی و فعالیت های ورزشی
6- اردوهای زیارتی و سیاحتی بصورت منظم زیر نظر کربلایی امین مرادی
7- ترویج فرهنگ کتاب خوانی با توجه به کتابخانه کانون فرهنگی مسجد الاقصی
8- جهاد سایبری
اقدامات هیئت های مذهبی در زمینه دوری از انحراف چگونه باید باشد؟
هر فعالیت چه فردی و چه جمعی دارای فراز و نشیب ها و آفت هست .برای جلوگیری از آفت ها و انحرافات باید از افراط و تفریط ها برحذر بود .
طبعا حرکات و سکنات هیات باید مطابق قرآن و احادیث باشد و حرکت هایی که بر اساس مقتضیات زمان نیز صورت میگیرد باید زیر نظر علما اسلامی باشد تا اعمال سلیقه ها موجب کج روی نگردد.
از انحرافات هیاتهای مذهبی می توان ، غلو، تحریف حقایق و غنا در مداحی- سبک های عزاداری و مداحی نام برد.
بچه های مذهبی باید تصمیم ها و عملکردشان بااحکام اسلامی و مقتضیات زمان سازگار باشد.بهترین راهبردها و اهداف را ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی) بارها ترسیم نموده است که باید از بیانات ایشان بهره کافی و وافی برد و عملا در تحقق آرمانهای اسلامی وانقلابی گام برداشت .
جایگاه علما و روحانیت در هیات چگونه است ؟
هیاتهای مذهبی در عصر حاضر بنا بر نیاز جامعه و تنوع مذهبی و احیاء شعائر مذهبی رشد و پویایی پیدا کرد. لازمه شور مذهبی حاصله از مناجات های جمعی شعور مذهبی است که این دو لازم و ملزوم همدیگر می باشند.
سخنرانی توسط روحانیت و افراد آگاه به دین در هیات ها موجب جهت دهی احساسات بوجود آمده در نیل به سوی خود سازی الهی افراد خواهد بود .
متاسفانه بعضی از هیئات به بهانه نبود تامین هزینه مالی سخنرانی و دیگر مسائل از عالم دینی استفاده نمی کنند و این هیات بدون روحانیت راهی به ناکجا آباد خواهد بود .
در هیات فرهنگی ومذهبی حضرت یوسف زهرا عج از سخنان و موعظه های عبدالزهرا(س) آیه الله مجتبی عزیزی ونویسنده و خطیب تواناحجت الاسلام و المسلمین رمضان تیموری استفاده شده است.
جا دارد از روحانی مسجد الاقصی کوی فلسطین حجت الاسلام و المسلمین سید یحیی موسوی بابت همکاری و مساعدت لازم در طول این سالها تشکرو قدردانی کرد.
(عکس زیر سمت راست حجت الاسلام رمضان تیموری،سمت چپ استاد مجتبی عزیزی)
توضیحی در مورد فعالیت های سایبری مجموعه مسجدالاقصی بفرمایید
با توجه به مقتضیات امروز و شیوه های نو تبلیغی و هجمه شدید نیروهای شیاطین در فضای اینترنت ، شعبه مجازی هیات در اینترنت تاسیس شد .
سایت حرف دل www.harfedel.net (هیات فرهنگی ومذهبی حضرت یوسف زهرا عج)
با بیش از 3200مقاله و مطلب که در موضوعات گوناگون (علم و دین ، شبهات،سیاسی، فرهنگی، سرگرمی،علمی،...) به عنوان مثال :مجموعه علم ودین پیرامون کشفیات علمی از آیات و احادیث می باشدکه بیش از 313مقاله میباشد.
وبلاگ دایره المعارف حضرت ام المومنین خدیجه سلام الله علیها http://yasquran.blogfa.com
وبلاگ دایره المعارف حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها http://yasquran.blogfa.com
وبلاگ دایره المعارف حضرت امیرالمومنین علیه السلام http://hazratmola.blogfa.com
وبلاگ مادرقرآنی(پیرامون تربیت فرزند) http://madarqurani.blogfa.com
وب سایت (مجموعه مسجد الاقصی) www basej.vcp.ir
وبلاگ آنتی درویش (که پیرامون نقد و بررسی تصوف میباشد.) www.sarbazrahbar.blogfa.com
اهمیت ترویج فرهنگ وسیره سیدالشهدا (ع) و تاثیر آن بر روی نگرش جوانان و فضای جامعه چیست؟
عشق و ارادت به امام حسین ع وخاندان اهل بیت ع راه را برای ارتباط با خدای مهربان هموار میسازد. عزدارای هدف نیست بلکه وسیله ای است جهت ارتباط با خداوند. ندای سید الشهدا ع در کربلا «هل من ناصر ینصرنی»ندای تمام پیامبران ص و امامان ع بوده و هست این ندا فراخوانی ما بسوی پروردگار است.و یاری اهل بیت ع یاری حضرت ربوبیت هست .
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ سوره محمد آیه 7
اى کسانى که ایمان آوردهاید اگر خدا را یارى کنید،خدا هم یاریتان مىکند و گامهایتان را استوار مىدارد.
گلچین و چکیده مظلومیت 124000پیامبر و وصی آنها و امامان در حادثه کربلا گنجانده شده است و امام حسین ع وارث انبیاست .(اسناد به زیارت وارث)
امام خمینی ره فرمود : ما هرچه داریم از سید الشهدا ع داریم.
محبت و عشق به اباعبدالله الحسین ع درقلبهای مومنین بصورت فطری می باشد.
قال رسول الله (ع) :« إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً »مستدرک الوسائل، ج 10ص 318))
شهادت امام حسین علیه السلام در دلهای افراد با ایمان آتش و حرارتی ایجاد میکند که هرگز خاموش نخواهد شد.
اهمیت ترویج فرهنگ وسیره سیدالشهدا (ع) میتواند در تبلیغ فرهنگ تشیع نقش بسزایی ایفا نماید. عظمت قیام و اوج فداکارى این نهضت جهانی که در متن تاریخ چون دری درخشندگی خود را دارد علاوه بر شیعیان بر برادران اهل سنت و دیگر مذاهب و مکاتب تاثیرات شگرفی داشته است . شاهد این مدعا چندین مقتل اهل سنت و کتب و اظهار نظر بی شمار اندیشمندان دیگر مذاهب و مکاتب میباشد. بعنوان مثال مهاتما گاندی در باره امام حسین ع می گوید:
من ارمغان تازه ای برای هند نیاوردم،فقط نتیجه را که از مطالعات و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا گرفتم ارمغان دولت هند کرده ام.
پیشرفت اسلام، متکی به شمشیر نبوده است، بلکه به فداکاری والای حسین (ع) بدست آمده است. من از او یاد گرفتم چطور پیروز شوم درحالی که مظلوم ستمدیده هستم
اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی ع پیمود.
حادثه کربلا برای هر گروه سنی حرفی برای گفتن دارد و از ابعاد گوناگونی میتوان آنرا بررسی وتشریح کرد. فقط نباید به عزاداری و گریه اکتفا نمود باید علت حرکت و شهادت ر ا نیز مدنظر داشت و جاذبه های آنرا به زبان هنر برای نسل جوان و در فضای جامعه تبیین و ترویج داد.